اتاق خبر

کمیته روابط عمومی

کلیستنیکس- بارفیکس-بدنسازی2

اخبار

کمیته کلیستنیکس با در نظر گرفتن اهمیت اخبار ورزشی مهم رشته کلیستنیکس نسبت به تهیه خبرنامه ها و اطلاعیه های کاری خود دربرنامه های این کمیته اعم از مسابقات، سمینارها، کارگاه ها و رویدادهای مربوط به رشته کلیستنیکس استان تهران اقدام نموده است و لذا شما کاربر گرامی میتوانید از جدیدترین اخبار این کمیته با خبر باشید.

شبکه های اجتماعی

کمیته کلیستنیکس با فراهم آوردن راه های ارتباطی از قبیل ایستاگرام، تلگرام، واتس آپ و … نسبت به اطلاع رسانی برنامه های کاری خود مانند مسابقات، سمینارها ، کارگاه ها و رویدادهای مربوط به رشته کلیستنیکس در شبکه های اجتماعی کمیته فعال خود اقدام مینمایید که ما با این اقدام سهولت دست رسی را برایتان فراهم آمورده ایم.

تماس با ما

کاربر گرامی در صورت بروز هر گونه اشکال در فرآیند ثبت نام و دریافت راهنمایی های لازم می توانید از طریق راه های ارتباطی ذیل با ما در تماس باشید.

  • کمیته مسابقات و رویداد ها

این رشته ورزشی در یونان باستان پایه‌ریزی شد و در اوایل قرن نوزدهم دوباره محبوب شد. هم اکنون در کشورهایی مثل آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد.

کلیستنیکس را می‌توان ساده‌ترین ابزارها مثل میله‌های بارفیکس، چوب بالانس، پارالل و … اجرا کرد. گاها می‌توان بدون هیچ وسیله‌ای‌ فقط با استفاده از وزن بدن و جاذبه، در هر مکانی از آن بهره برد. که از بزرگترین مزایای این رشته ورزشی است. و باعث شده است افرادی مثل فیتنس کاران، نیروهای ارتش و پلیس به آن روی آورند.

این ورزش بر فاکتورهایی مثل قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، هماهنگی عصبی-عضلانی و … تأثیرات چشمگیری می‌گذارد.

کلیستنیکس در ۴ شاخه قدرت، استقامت، نمایشی آزاد و یک تکرار بیشینه اجرا می‌شود که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

  • شاخه قدرت در رشته کلیستنیکس

 در این شاخه، ورزشکار با اجرای حرکاتی مثل اسکات، دیپ، پول آپ و… قدرت خود را به عرصه ظهور می‌رساند. مسابقات شاخه قدرت به این طریق انجام می‌شود که تیم داوری حرکاتی را به ترتیب در نظر می‌گیرد و برای دسته‌های وزنی مختلف، وزن مشخصی برای هر حرکت، از پیش تعیین می‌شود.

سپس از میان شرکت کنندگان، فردی که بیشتر تعداد را اجرا کند، امتیاز بالاتری کسب می‌کند. در نهایت با توجه به مجموع امتیازات، برنده اعلام می‌شود.

کمیته روابط عمومی کلیستنیکس

  • شاخه استقامت در رشته کلیستنیکس

 حرکات این شاخه بی شباهت به شاخه قدرت نیست، با این تفاوت که بیشتر حرکات فقط با وزن بدن فرد انجام می‌شود و وزنه‌ای به او اضافه نمی‌شود.

حرکاتی مثل ماسل آپ، برپی، دیپ، باکس جامپ لگ ریس، اسکات، دیپ،پول آپ و… برای مسابقات شاخه استقامت، یک سیکل حرکات، با تعدادی از پیش تعیین شده، در نظر گرفته می‌شود.

ورزشکاران هر دسته وزنی، سیکل را به پایان می‌رسانند. در انتها هر شخصی که سریعتر سیکل را به با نحوه صحیح اجرا کرده باشد، برنده دسته وزنی خود می‌شود.

  • شاخه فری استایل (نمایشی آزاد) در رشته کلیستنیکس

 شاخه نمایشی آزاد یا Free style که شامل حرکات استاتیک و داینامیک است، پرطرفدارترین شاخه کلیستنیکس است. این حرکات به انتخاب خود ورزشکار می‌تواند با ابزار ساده‌ای مثل میله بار، دار حلقه، پارالل، چوب بالانس و … انجام شود و یا فقط از وزن بدن شخص استفاده شود.

تیم داوری به ورزشکاران زمان مشخصی می‌دهد تا توانایی خود را در انجام حرکات نشان دهند. سپس براساس اجرای هر شخص و با توجه به مجموع امتیازاتی که کسب کرده، برنده مشخص می‌شود. پیشنهاد می‌شود اگر قصد شرکت در این شاخه را دارید، حتما از قبل بر مبنای موزیک انتخابی خود، کوریوگرافی کرده و از قبل روی آن کار کنید. هماهنگی موزیک و حرکات، در چشم بینندگان تأثیر ویژه‌ای می‌گذارد.

  • شاخه یک تکرار بیشینه در رشته کلیستنیکس

 به تازگی این شاخه به کلیستنیکس اضافه شده است که به نوعی رکورد زنی در مسابقات محسوب می‌شود. حرکاتی مثل پول‌آپ، دیپ، اسکات، چین آپ و … برای آن در نظر گرفته شده است.

حرکاتی توسط داوران به ترتیب در نظر گرفته می‌شود. همانگونه که از نام این شاخه پیداست، ورزشکاران باید بالاترین وزنه‌ای که فقط با یک تکرار در این حرکات می‌توانند اجرا کنند را به تیم داوری اعلام کنند. بعد از آن هر ورزشکار به صورت جداگانه باید حرکت خود را اجرا کند. در صورتی که اجرا کامل و بی نقص باشد، از طرف تیم داوری قبول می‌شود و در غیر این صورت، امتیاز آن حرکت سوخت می‌شود. نهایتا با توجه به رکوردهای افراد و مجموع امتیازات، برنده را اعلام می‌کنند.

آیا میتوانیم از دیگررشتههای ورزشی، وارد مسابقات کلیستنیکس شویم؟

جواب این سؤال مثبت است. به دلیل استفاده از حرکات پایه در این رشته، می‌توانید به رقابت با ورزشکاران این رشته بپردازید. به طور مثال، در شاخه قدرت ورزشکارانی که رشته بدنسازی را دنبال می‌کنند می‌توانند وارد میدان شوند.

در شاخه استقامت ورزشکارانی که در رشته‌ کراسفیت مشغول هستند، می‌توانند خود را در مسابقات محک بزنند. اگر ژیمناستیک رشته اصلی شماست، می‌توانید به رقابت در شاخه فری استایل بپردازید. کما اینکه در سالهای اخیر، بسیاری از ژیمناستها وارد این رشته پرنشاط شده‌اند.

همچنین اگر قدرت محض بالایی دارید و رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری را دنبال می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم در شاخه یک تکرار بیشینه شرکت کنید.

  • رویداد های رشته کلیستنیکس

 رویدادهای رسمی هر چند وقت یکبار توسط کمیته کلیستنیکس برگزار می‌شود که در بعضی موارد با همکاری سایر نهادهای ورزشی است. این رویدادها شامل جشنواره‌های ورزشی، سمینار، همایش، ورکشاپها و… هستند.

جشنواره‌های ورزشی در طول سال، به عناوین مختلف به مناسبتهای گوناگون توسط نهادهای ورزشی برگزار می‌شوند. و همواره سعی کمیته کلیستنیکس بر این بوده که حضور پررنگی در این اجتماعات داشته باشد. تا بتواند به معرفی کلیستنیکس بپردازد و مربیان جدیدی برای این رشته جذاب تربیت کند.

به دلیل اهمیت به سزایی که آموزش در ورزش دارد، تصمیم داریم مطابق گذشته سمینارها و ورکشاپهایی برای ارتقا دانش و به روز رسانی اطلاعات مربیان و ورزشکاران این عرصه برپا کنیم. برگزاری این رویدادها یکی از فعالیتهای مشترک واحد آموزش و واحد مسابقات کمیته کلیستنیکس است.

  • گردهمایی های رشته کلیستنیکس

 در گردهماییها که بیشتر به صورت غیر رسمی است، اعضای کمیته کلیستنیکس تهران دور هم جمع می‌شوند و در کنار قهرمانان این رشته و ورزش دوستان ساعتی را به نرمش و تمرین در فضای باز می‌گذرانند.

با توجه به اینکه یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی‌ها، شناساندن بیشتر این رشته ورزشی به عموم مردم است؛ پس از نرمش، از قهرمانان دعوت می‌شود تا به اجرای حرکات نمایشی جذاب کلیستنیکس بپردازند.

این بخش همیشه مورد استقبال ویژه همگان قرار می‌گیرد ‌و همین باعث ترغیب افراد به این ورزش هیجان‌انگیز می‌شود. همچنین در این جمع‌های صمیمی، با کمک کمیته استعدادیابی سعی می‌شود افرادی که مستعد هستند شناسایی شوند به خصوص کودکان. در سال چندین بار گردهمایی برگزار می‌شود که می‌توانید با دنبال کردن صفحات اجتماعی کمیته و اعضای رسمی، از آنها مطلع شوید و با حضورتان ما را خوشحال کنید.

  • واحد مسابقات کمیته کلیستنیکس

با شروع فعالیت کمیته کلیستنیکس تهران، کم کم زیرمجموعه‌های این کمیته، بنا به نیازهای فعالان این حوزه شکل گرفتند. یکی از این بخشها، کمیته مسابقات بود که از سال 1397 به طور رسمی آغاز به کار کرد. همانطور که از عنوان این بخش مشخص است، برگزاری مسابقات بر عهده این واحد است. علاوه بر آن، گردهمایی‌ها و رویدادهای کمیته هم توسط این بخش برپا می‌شود.

هر ساله در جلساتی که با مدیریت کمیته کلیستنیکس تهران و با حضور مدیران بخشهای مختلف کمیته برگزار می‌شود، اهداف پیشین بازنگری می‌شود و با توجه به موقعیتهای پیش رو، اهداف جدیدی اضافه می‌شود و سپس با در نظر گرفتن آنها، ایونتهای آتی کمیته، برنامه‌ریزی می‌شود.

calisthenics

مسابقات رشته کلیستنیکس

هر ساله مسابقات گوناگونی در رشته کلیستنیکس در سراسر جهان برگزار می‌شود. ما در واحد مسابقات کمیته کلیستنیکس تهران نیز سعی داریم در این زمینه فعال باشیم و در طول سال مسابقات متنوعی برپا کنیم. در ادامه شرحی از انواع مسابقات را مطالعه می‌کنیم.

  • مسابقات مقدماتی

همانطور که از نام این مسابقات پیداست، شرکت کنندگان بعد از کسب مقام در این مسابقات می‌توانند به مسابقات کشوری و حتی به مسابقات جهانی راه یابند. این مسابقات برای افراد حرفه‌ای مناسب است.

  • مسابقات قهرمانی

واحد مسابقات با برگزاری چنین رقابتهایی، برترینهای استان را انتخاب می‌کند. در این مسابقات، شرکت‌کنندگان با سطح رقبای خود که ممکن است در مسابقات حرفه‌ای تر مواجه شوند، آشنا می‌شوند و آمادگی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.

  • مسابقات جایزه بزرگ

در اینگونه مسابقات ورزشکاران با رقابت سالم، به جوایز نقدی و یا غیر نقدی دست پیدا می‌کنند. هر شخصی می‌تواند توانایی خود را بسنجد و در کنار آن به جایزه نیز برسد.

  • مسابقات چمپیون شیپ جهانی

برای شرکت در این مسابقات که در سطح جهانی برگزار می‌شود، ابتدا باید مسابقات قهرمانی استانی و سپس مسابقات قهرمانی کشور را با موفقیت پشت سر بگذارید. بعد از آن با کمک کمیته، مراحل اعزام را بگذرانید.

اهداف کمیته

هدف گذاری، نشان‌دهنده راه است. زمانی که راه مشخصی داشته باشیم، تصمیم‌گیری آسانتر می‌شود به علاوه می‌توانیم پیشرفت خود را بهتر اندازه‌گیری کنیم. با این رویکرد، کمیته کلیستنیکس اهداف بزرگی را در نظر گرفته است که به شرح آنها می‌پردازیم.

از بزرگترین اهداف کمیته، ترغیب جامعه، به خصوص نوجوانان و جوانان به ورزش کردن است. با توجه به اینکه ورزش برای تمام افراد جامعه واجب است، سعی داریم این رشته ورزشی را به عموم مردم بشناسانیم و با کمک گرفتن از قهرمانان این رشته، شور و هیجان جاری در آن را به عرصه دید عموم بگذاریم.

از دیگر اهداف این واحد، برگزاری مسابقات به منظور ایجاد رقابت سالم بین ورزشکاران است. زیرا منجر به دوستی و صمیمیت میان دست اندر کاران این حوزه از جمله ورزشکاران می‌شود که این خود موجب افزایش انگیزه این عزیزان نیز خواهد شد.

تلاش می‌کنیم تا با برپایی مسابقه برای افراد مختلف ( اعم از بانوان، آقایان، کودکان و …) سطح رقابتها را بالاتر ببریم و ورزشکاران را به سوی حرفه‌ای تر شدن سوق دهیم. به این منظور ورزشکار باید انگیزه خود را حفظ کند، بدن سالمتری برای خود بسازد و نیز آمادگی خود را روز به روز بالاتر ببرد، که اینها ما را به الگو سازی ورزشکاران و تربیت افراد سالمتر می‌رساند.

همچنین از آنجایی که ورزشکاران برای پیشرفت خود به تمرینات ویژه‌تر نیاز دارند، مربیان نیز مجبور به ارتقا خود می‌شود که این نیز باعث بهبود سطح مربیگری این رشته می‌شود که از اهداف ویژه ماست. به همین ترتیب برای ارتقا مربیان حال حاضر، طی همکاری مشترکی با واحد آموزش، کلاسها، سمینارها و ورکشاپهایی مخصوص فعالان این حوزه شامل مربیان و ورزشکاران برپا می‌کنیم تا هم اطلاعات مربیان پیشکسوت به روزتر شود، هم مربیان جدیدی تربیت شوند و در عین حال برای افراد مختلف کارآفرینی شود.

از مقاصد مشترک واحد مسابقات و استعدادیابی، برگزاری مسابقات استعدادیابی به منظور یافتن کودکان مستعد است. کودکان سالم، فردایی سالمتر برای کشورمان به ارمغان می‌آورند. پس چه کاری خیرتر از اینکه بتوانیم از سنین پایین، آینده کودکان سرزمینمان را روشن سازیم.

  • کمیته استعداد یابی

در ابتدا ما باید به مفهوم استعداد توجه کنیم که استعداد یعنی داشتن یک توانایی بالا از سطح گروه های سنی هر فرد که ویژگی آن فرد را به گونه ای نصبت به افراد هم رده خاص تر می کند.

مفهوم استعداد در هدفگذاری های مختلف می تواند مقداری تغییراتی را داشته باشد. لذا به اقداماتی که در فرآیند های مختلف برای پیدا کردن این افراد با استعداد انجام میشود استعدادیابی میشود.

از سوی دیگر ما نباید مفهوم استعدادیابی را با مفهوم استعداد گزینی استباه بگیریم، زیرا در مفهوم استعدادیابی ما با افراد مختلفی در شرایط مختلف سروکار داریم و با جامعه آماری رو به رو هستیم که شاید هیچ آشنایی با رشته های ورزشی مورد نظر ما برای استعداد یابی نداشته باشند و تازه با انتخاب ما میخواهند در این رشته شروع به کار کنند ولی در استعداد گزینی ما با افرادی روبه رو هستیم که در رشته مورد نظر فعالیت دارند و وظیفه ما این است که بهترین و توانمند ترین های آن رشته را برگزینیم و روی آنها سرمایه گذاری کنیم و برای نتیجه گیری بهتر و صرف وقت و هزینه کمتر همانطور که اشاره شد استعدادیابی و استعداد گزینی شامل یکسری از مزایای هستند که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه جویی در مصرف منابع(مالی و انسانی)
  2. سرعت در پیشرفت (صرفه جویی در زمان)
  3. افزایش احتمال نتیجه گیری
  4. ارتقا سطح رکورد ها
  5. افزایش اعتماد بنفس
  6. حفظ انگیزه ورزشکار و مربی

در رشته کلیستنیکس برای استعدادیابی و سامان دادن به رشته اقدامات زی توسط کمیته استعداد یابی انجام شده است.

  1. اولین اقدام کمیته تقسیم ورزشکاران این رشه متناسب با رده سنی آنها در بخش های استقامت، فری استایل(نمایشی آزاد)، در بخش آقایان و بانوان که شامل 4 گروه سنی زیر میباشد.
  2. 8 تا 12 سال
  3. 12 تا 16 سال
  4. 16 تا 20 سال
  5. 20 سال یه بالا

با توجه به این تقسیم بندی مسابقاتی طراحی شده است که به دو صورت برنامه اجباری و برنامه اختیاری انجام میگیرد و میتوان در این مسابقات افراد مستعد به خوبی شناسایی شده و در مسیر اهداف و برنامه های کمیته قرار گیرند.

کلیستنیکس

  1. دومین اقدام کمیته استعداد یابی؛ تهیه و تنظیم معیار های استعدادیابی در سه شاخه قدرت، استقامت، فری استایل (نمایشی آزاد) میباشد که به شرح زیر است:
  • شاخه قدرت

  1. توان بالا
  2. مقاوت در مقابل خستگی و فشار
  3. عریض بودن شانه ها
  • شاخه استقامت

  1. ظرفیت هوازی بالا
  2. حجم ضربه ای بالا
  3. مقاومت علیه خستگی و استرس
  • شاخه فری استایل (نمایشی آزاد)

  1. ظرفیت هوازی بالا
  2. توان بی هوازی بالا
  3. ارجعیت داشتن عضلات تند انقباض نسبت به کند انقباض
  4. هماهنگی عصب و عضله بالا
  5. داشتن انعطاف

اهدافی که کمبته استعداد یابی رشته کلیستنیکس دنبال میکند به شرح زیر است:

  1. اولین هدف کمیته کلیستنیکس کشف و شناخت افراد مشهور و معرفی آنها به جامعه این رشته و فدراسیون آمادگی جسمانی برای حمایت های بعدی از آنها.

قطعا افراد با استعدادی در این رشته وجود دارند که هنوز به علت های گوناگونی شناخته نشده اند و تمام زحمات آنها ممکن است بی نتیجه بماند. و این کمیته سعی در کشف این دسته از افراد میباشد.

  1. دومین هدف کمیته کلیستنیکس جذب افراد مستعد و ایجاد انگیزه برای آنها که بتوانند و ترغیب شوند که در این رشته فعالیت کنند، این هدف افزایش جامعه آماری این رشته را هم به همراه دارد.
  2. هدف بعدی این کمیته پس از کشف و جذب استعدادها هدایت و فراهم کردن مسیر برای این افراد و علاقه مندان است. افرادی که به عنوان استعداد این رشته برگزیده شده اند باید زیر نظر مربیان کاربلند و با تجربه به ادامه مسیر بپردازند و استعداد آنها در مسیر درست و صحیح به کار رود و سوخت نشود.
  3. هدفی بعدی کمیته این است که این رشته به صورت همگانی گسترش یابد و هرکس در هر سنی قادر به شروع و ادامه دادن در این رشته باشد، و نگرانی عدم توانایی انجام حرکات را نداشته باشد. در واقع این بخش از هدف آنها خواستار این است که هرکس در هر سطح از توان خود وارد این رشته شود، شرایط به نحوی فراهم شده باشد که علاقه مندان بدون محدودیت سنی قادر به شروع این رشته باشند.
امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *